پیش فاکتور دریافت فایل
مقایسه انواع جهت گیری هدف بین دانش آموزان مدارس تیزهوشان وعادی دخترانه وپسرانه دبیرستانهای اهواز
6502
8,000 تومان
.docx
131 کیلوبایت
توضیحات:
چکیده:
هدف اصلی این پژوهش مقایسه انواع جهت گیری هدف دربین دانش آموزان مدارس تیزهوشان وعادی دختروپسر دررشته های مختلف درشهراهوازبود.نمونه ی این پژوهش شامل 480 نفر(240 دخترو240 پسر) ازمدارس تیزهوشان ومدارس عادی ناحیه 2 شهر اهوازبود.ابزاری که دراین پژوهش استفاده شدمقیاس جهت گیری هدف (AGOQ) (اقتباس ازبوفارد.1988-الیوت وهمکاران.1999)بود.این مقیاس شامل سه نوع جهت گیری هدف:جهت گیری هدف یادگیری ،جهت گیری هدف عملکردگرایشی وجهت گیری هدف عملکردپرهیزی بودبرای تجزیه وتحلیل داده هاازروشهای آماری توصیفی تی Tمستقل ،تحلیل واریانس دوطرفه وتحلیل واریانس سه طرفه استفاده شد.نتایج پژوهش نشان دادکه بین دوگروه ازدانش آموزان مدارس تیزهوشان وعادی درجهت گیری هدف عملکردگرایشی(471/6 =t ،001/0=p) وعملکردپرهیزی(026/0=p،236/2=t)تفاوت معناداری وجوددارد.امادرجهت گیری هدف یادگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد.هم چنین،نتایج تحلیل واریانس دوطرفه نشان داداثرتعاملی گروه (دانش آموزان مدارس تیزهوشان وعادی)وجنسیت درجهت گیری هدف یادگیری(009/0=p ،792/6=(2)F) ،جهت گیری هدف عملکردگرایشی (031/0=p،710/4=(2)F)وجهت گیری هدف عملکردپرهیزی (028/0=p ،861/4=(2)F )معنادارمی باشد.نتایج تحلیل واریانس سه طرفه درارتباط باسوالات سوم ،چهارم وپنجم نشان داداثرتعاملی گروه (دانش آموزان تیزهوش وعادی)،جنسیت ورشته (تجربی وریاضی)درجهت گیری هدف عملکردپرهیزی معنادارنبود.هم چنین ،اثرتعاملی گروه ،جنسیت ورشته درجهت گیری هدف عملکردگرایشی معنادار(048/0=p ،932/3=(2)F )واثرتعاملی گروه ،جنسیت ورشته درجهت گیری هدف یادگیری معنادارنبود.
باتوجه به نتایج بدست آمده جهت گیری هدف یادگیری تاثیرمثبتی درموفقیت تحصیلی داردوباتلاش ،پشتکار،انگیزه واستراتژیهای یادگیری درارتباط می باشد.بنابراین پیشنهادمی شودکه متخصصان تعلیم وتربیت ودست اندرکاران آموزش وپرورش دانش آموزان رابه سمت وسوی جهت گیری هدف یادگیری متمایل سازند.نتایج این پژوهش درمجموع حاکی ازتاثیرمحیط تحصیلی برنوع هدف گرایی دانش آموزان بود.
1403/8/21 - مارکت فایل